|
|
תוכנית הלימודים לשיעור תולדות התיאטרון לחטיבה העליונה- אדוה לוי- גושן.
תוכנית הלימודים מחולקת לשלוש שנים כשבסופה ניגשים התלמידים לבגרות.
במהלך הלימודים על התלמידים לשלוט בשפת התיאטרון על מושגיה, להכיר מחזות ולנתחם, לנתח הצגות בראיה מקצועית וביקורתית, להכיר ז'אנרים וזרמים שונים בתיאטרון וכן לשלוט ברצף ההתפתחות ההיסטורי מימי יון העתיקה ועד ימינו. בכל שנה צריכים התלמידים לצפות בלפחות חמש הצגות שאותם אנחנו מנתחים יחד והם מהווים חומר יסודי ועיקרי לבחינת הבגרות. לכל ניתוח הצגה מוקדש לפחות שיעור אחד.
להלן תוכנית הלימודים שאני גיבשתי לשלוש השנים י',יא',יב'.
כיתה י'
התלמידים לומדים שתי שעות שבועיות.
בשנה זו על התלמידים להכיר את מרכיבי התיאטרון השונים- תפאורה, תאורה, חלל, אביזרים, תלבושות, תנועת השחקנים על הבמה, מוסכמות תיאטרון ועוד. לכל מרכיב מוקדש שיעור או יותר (לפי הצורך) בשילוב עם תרגילים מעשיים אותם מגישים התלמידים במהלך השיעורים. הם נבחנים על מושגי היסוד ונדרשת מהם שליטה בשפה ובניסוח נכון.
בנוסף, התלמידים לומדים שני מחזות ביסודיות- קריאה, ניתוח ויישום, ואחד לקריאה עצמית. המחזות שבחרתי השנה הם "ביקור הגברת הזקנה" לפרידריך דירנמט, "ביבר הזכוכית" לטנסי וויליאמס, ואת המחזה "בית הבובות" לאיבסן.
שני שיעורים מוקדשים למקורות התיאטרון ואם נותר זמן, ילמדו בעקבות "בית הבובות" את יסודות הזרם הריאליסטי.
לקראת סוף השנה התלמידים נדרשים להתמודד עם שאלות מהבגרות מהפרק "צפייה" ומהפרק "מרכיבי התיאטרון".
כיתה יא'
מוקדשות ארבע שעות שבועיות.
מרכז הלמידה מתמקד בהכרת ז'אנר הטרגדיה וז'אנר הקומדיה זאת בשילוב עם הרצף ההיסטורי.
יון העתיקה- רקע כללי וצמיחת התיאטרון.
המחזה "אדיפוס המלך" לסופוקלס עליו הם נבחנים מבחן בקיאות והבנה.
התיאוריה של אריסטו על הטרגדיה ומודל הטרגדיה על פי דורותיאה קרוק.
ניתוח המחזה "אדיפוס המלך" על פי התיאוריה שלמדנו.
התיאטרון ברומא.
התיאטרון בימי הביניים.
תקופת הראנסנס-רקע כללי והשינויים שחלו בתיאטרון.
"המלט" לשייקספיר- הכרת המחזה וניתוח על פי מודל הטרגדיה.
הקומדיה- תיאוריות שונות.
"טרטיף" למולייר- הכרת המחזה וניתוח על פי המודלים שלמדנו.
"חלום ליל קיץ" לשייקספיר.
אם יוותר זמן יחשפו התלמידים לעוד מספר תקופות ברצף ההיסטורי כגון הקומדיה דל ארטא, הרומנטיקה ועוד.
בתקופות ההיסטוריות מושם דגש על התפתחות מרכיבי התיאטרון השונים.
התלמידים נדרשים להכין רפראטים וכן עבודות המבוססות על שאלות מהבגרות מהפרק "קומדיה וטרגדיה".
המבחנים הם מבחני בקיאות וכן שאלות מתוך מודל הבגרות.
כמו כן מוקדש זמן ליכולת כתיבת תשובה, מושגי יסוד, (חזרה) והתמודדות עם שאלה.
כיתה יב'
מוקדשות ארבע שעות שבועיות.
מרכז הלמידה מתמקד בהכרת התיאטרון במאה העשרים ובתיאטרון הישראלי.
הזרם הריאליסטי- תיאוריה וניתוח "בית הבובות" וביבר הזכוכית".
התיאטרון האפי של ברכט- המחזה "אופרה בגרוש".
תיאטרון האבסורד- תיאוריה ומחזות "הזמרת הקרחת" ו"הכיסאות" ליונסקו.
חנוך לוין- שפתו הייחודית, והמחזה "חפץ".
בכל זרם התלמידים נחשפים לעוד מחזות אך הם לא נלמדים לעומק.
התלמידים נדרשים להתמודד עם שאלות מהבגרות מהפרק "זרמים במאה העשרים".
לקראת סוף השנה אנחנו עוסקים בעיקר בהתמודדות עם שאלות המבגרות בכל הנושאים שנלמדו בשלוש השנים.
ככל שהזמן מאפשר התלמידים צופים בסרטים העוזרים להם להכיר את המחזות וכן להבין את התקופות בהם הם מתעסקים.
התלמידים מופנים לספרים בנושא וכן לקלסר פנימי של התיאטרון בו אני אוספת חומר שמועבר הכיתה.
|
|
|
צומת דרור, דואר תל-מונד, מיקוד 40600, טלפון 09-7613777 פקס 09-7613770
צור קשר ודווח על תקלות, כל הזכויות שמורות לקרית חינוך דרור ©2003
|
|