החל משנת 2002, מתפתח בקריית חינוך "דרור" ניסוי שהבשיל בהצלחה ואנו מייחלים להרחבתו.
הניסוי התחיל ביוזמתי וממוקד בטיפול משפחתי בתוך מסגרת בית הספר, כדי לתת מענה לאותן משפחות ולילדיהם שלא היו יכולים לקבל את הטיפול בכל מסגרת אחרת.
הניסוי קרם עור וגידים מתוך תקווה לסייע לילדים שסובלים מקשיי התאקלמות, מבעיות של ליקויי למידה ומקשיי התנהגות נוספים כמו: אלימות, אובדן בני משפחה וילדים בסיכון המאיימים בהתאבדות, ילדים החווים משברים משפחתיים, כמו גירושין.
הרעיון המרכזי להקמת הפרויקט היה לתת להורים, לתלמידים ולמערכת הבית ספרית כלים טובים יותר להתמודדות עם הקשיים. זאת, על ידי הדרכה ומתן טיפול . לצוותים הטיפוליים בבית הספר אין אפשרות לספק טיפול מעמיק ומתמשך. הן מבחינת משאבים והן מבחינת השתייכותם לבית הספר. הפרויקט מגדיל את המשאבים לטיפול.
במסגרת הטיפול המשפחתי בראש וראשונה אנו מקלים על התלמידים להתמודד עם קשיים, ומאפשרים להם לסיים בהצלחה את בית הספר. כמו כן, אנו מאפשרים לצוות החינוכי בבית הספר לעסוק פחות בתחום ההתנהגותי ולהקדיש יותר לתחום החינוכי. הטיפול המשפחתי נותן מענה לקשיים שאינם נובעים בהכרח מקשיים חינוכיים.
התהליך הינו מערכתי ומתבצע במעגלים:
בדרך זו, כל המערכות יוצאות נשכרות - מהבנת העולם הפנימי של הנער או הנערה – דרך תקשורת טובה יותר של המשפחה - ופניות של המערכת להתמקד בנושאים חינוכיים.
כמובן שקיימות תוצאות נוספות כמו: מניעת נשירה של תלמידים, פחות אלימות וכלים טובים יותר למחנכים, ליועצים ולהורים, להתמודד ביעילות עם הקשיים של התלמידים.
מאחר והטיפול נעשה על ידי מתמחים בטיפול משפחתי שמגיעים לעבוד בבית הספר בשעות אחה"צ והערב, עם מוטיבציה והשקעה עצומה ברצון להצליח, ההצלחה הטיפולית מדברת בעד עצמה. במספר רב של מקרים השיפור בתפקודו של הנער/ה מורגש כמעט מייד. זאת, מדיווח של המחנכים והיועצים.
לכל מתמחה יש 2 – 3 משפחות בטיפול. כיום עובדים ב"דרור" כ- 15 מתמחים בטיפול משפחתי, מאוניברסיטת בר-אילן, מאוניברסיטת תל-אביב ומהמכונים המובילים בארץ בטיפול משפחתי:
מכון שינוי, מכון ברקאי וסמינר הקיבוצים.
המתמחים מקבלים הדרכה צמודה על ידי פסיכולוג בית הספר שהוא גם מדריך בטיפול משפחתי.
האוניברסיטאות והמכונים השונים הכירו בקריית חינוך "דרור" כמקום מוכר להכשרת מטפלים משפחתיים. זאת, הודות לעבודה הטיפולית הייחודית שנעשית כאן. עם הידע הרב שהצטבר בשילוב העצמה משפחתית, של תקשורת טובה עם המערכת הבית ספרית.
המעקב אחר עבודת הסטודנטים זוכה לבקרה והערכה דרך עבודות ההדרכה בבית הספר, על ידי צוות המדריכים במקום. כמו כן, המתמחים זוכים להכשרה דרך הדרכה מול חלון צפייה שקיים אצלנו כאן בבית הספר.
מרכיב נוסף שעושה את הטיפול יעיל ומהיר יותר, הינו הקשר של בית הספר עם הגורמים המפנים – יועצי בית הספר. לא בתכנים של הטיפול, אלא בדברים הטכניים. כמובן, שהמשפחות ממלאות את הטפסים של ויתור סודיות. זאת, כדי שאפשר יהיה לשתף את היועצות. מעטות המשפחות שאינן משתפות פעולה עם בית הספר, ושלא מסכימות לחתום על טופס ויתור סודיות.
כיום, הפרויקט מתקיים במודל עבודה זה בקריית חינוך "דרור" ובבית ספר "בלפור" בתל-אביב. הפרויקט מתקיים גם בהוד השרון, אך, במתכונת קצת שונה.
עמיר ברסקי
פסיכולוג מומחה – מדריך מספר 1050
מטפל משפחתי מומחה – מדריך מספר 1276