לשון עברית: הבנה, הבעה ולשון
מקשרת:
גלית כהן
galitco@kdror.co.il
תלמידים יקרים,
בתקייה השיתופית תמצאו את חומרי הלימוד, דפי הכנה למבחנים, מצגות ועוד..
לחצו על התקייה..
סביבה לימודית
- שכבה ז - מילה טובה מאוד לכיתה ז / כותר, מט"ח
- שכבה ח - מילה טובה מאוד לכיתה ח / כותר, מט"ח
- שכבה ט - מטיילים בשבילי הטקסט / שרי הוצאה לאור
מבנה ארגוני
- שכבה ז - הלמידה מרחוק בלבד, במהלך השנה התלמידים ילמדו 3 שעות שבועיות.
- שכבה ח' -הלמידה מרחוק בלבד. במהלך השנה התלמידים ילמדו 3 שעות שבועיות.
- שכבה ט' -הלמידה במסגרת כיתות האם בקפסולות. במהלך השנה ילמדו 3 שעות שבועיות, 4 במחצית א', 2 במחצית ב'.
מיומנויות טכנולוגיות
- בנוסף למיומנויות דלעיל, הצוות ישלב במהלך הלמידה בכל השכבות מיומנויות טכנולוגיות שונות בהתאם לצורך, כגון שיתוף קבצים, מצגות שיתופיות ועוד.
רציונאל
הלשון היא "תעודת הזהות" של כל אדם. מקצוע העברית מלמד על הלשון שאנו משתמשים בה: על המבנה שלה, על תופעות בלשון, על ההיגיון ועל החוקיות בלשון. החינוך הלשוני מפתח ומעמיק את הכישורים האנושיים הבסיסיים והייחודיים ביותר, החיוניים ליצירת קשר ותקשורת באמצעות מערכות השפה הדבורה והכתובה. זכותו של כל תלמיד לרכוש ולפתח כלים, כישורים ומיומנויות, אשר יסייעו לו להתנהל בעולם באיכות חיים מירבית, בבחינת "מותר האדם מן הבהמה בכושרו לתקשר ולדבר במילים". החינוך הלשוני טומן בחובו מטרות לטיפוח כישורי שפה ואוריינות, כגון: כישורים ליצירת קשר מילולי משמעותי בעל-פה ו/או בכתב, יצירת אינטראקציות חברתיות, נגישות למידע ולידע, שותפות והנאה מנכסי שפה ותרבות, כגון יצירות התרבות החשובות שלנו הכתובות בשפה העברית כמו התנ“ך, דברי חז“ל, סידור התפילה והמקורות הקדומים כתובים בעברית עתיקה, ועוד. אוריינות לשונית היא היכולת להשתמש בשפה דבורה וכתובה למגוון מטרות חברתיות, לימודיות
ואישיות. היא כוללת את היכולת להבין ולהעריך טקסטים דבורים וכתובים ולהתמצא בהם, לבטא
מחשבות ורגשות, לנסח רעיונות ודעות ולהגן עליהם, להציג מידע בצורה בהירה ולכידה
(קוהרנטית) ולנהל תקשורת איכותית עם אחרים. כל זאת בהתאמה לנסיבות ולקהל היעד ומתוך
ידיעה של הלשון והיכרות עם אוצרותיה בזיקה למטען התרבותי והחברתי שהיא נושאת.
הקשר בין המקצוע לחזון הבית ספרי
תכנית הלימודים בלשון עברית מאפשרת פרישה רחבה של פעילויות ושל תכנים, ועם זאת משמרת את יצירת הפינה הפרטית, החמה, המכילה והמיטבית עבור כל אחד ואחת מתלמידיה ומתלמידותיה לצמיחה וליצירה, בהתאם ליכולת ולצרכים.
תוכני הלימוד בלשון העברית מטפחים את הסקרנות ואת החשיבה הביקורתית באמצעות הקניית השכלה נרחבת ובאמצעות יצירת התנסויות חווייתיות, קיום שיח זהות המעודד בחירה מושכלת של השקפת עולם ושל אורחות חיים, תוך שמירה על ערכי בית הספר, וביניהם חירות האדם, מעורבות חברתית, אהבת הארץ ועוד.
שכבה ז'
תוכני הלימוד בשכבה ז'
- הבנת הנקרא - לימוד טקסטים בהיקפים שונים ומסוגים שונים.
- הבעה בכתב - כתיבת תשובה ושכתוב, כתיבה תהליכית (טיוט) מסוגים שונים - טיעון, סיכום (מטלות כתיבה עד כ-150 מילים).
- הבעה בעל-פה - קריאה בקול של טקסט מנוקד ובלתי מנוקד.
- נושאים לשוניים שונים, כגון סימני הניקוד, ביטויי קישור וקשרים לוגיים, שם המספר ועוד.
שכבה ח'
תוכני הלימוד בשכבה ח'
- הבנת הנקרא - לימוד טקסטים בהיקפים שונים ומסוגים שונים.
- הבעה בכתב - כתיבה תהליכית (טיוט) מסוגים שונים - טיעון, סיכום בורר / סיכום ממזג, השוואה (מטלות כתיבה עד כ-250 מילים).
- הבעה בעל־פה - דיבור בציבור, דיון בקבוצה, טיעון בעל־פה.
- נושאים לשוניים שונים, כגון מערכת הפועל, ביטויי קישור וקשרים לוגיים, שם המספר ועוד.
שכבה ט'
תוכני הלימוד בשכבה ט'
- הבנת הנקרא - לימוד טקסטים בהיקפים שונים ומסוגים שונים.
- הבעה בכתב - כתיבה תהליכית (טיוט) מסוגים שונים - טיעון, סיכום בורר, סקירה ממזגת (מטלות כתיבה עד כ-350 מילים)
- הבעה בעל־פה - הרצאת דברים (פרזנטציה), דיון בקבוצה, טיעון בעל־פה
- נושאים לשוניים שונים, כגון מערכת הצורות ועוד.