דף ראשי

היסטוריה של המטאל

מטאליקה

פאנטרה

סלייר

כניסת מנהל

סקר

הצגת להקות



חיפוש להקה


להקות

מטאליקה


Metallica היא להקת ת'ראש מטאל אמריקאית, אשר נוסדה באוקטובר 1981. מטאליקה נחשבת ללהקת המטאל המצליחה ביותר בהיסטוריה.
בשנות השמונים הייתה ידועה מטאליקה כלהקה קיצונית, שהולכת נגד הזרם, יוצרת מוזיקה כבדה ולא מלודית ושרה על נושאים קשים ובלתי נעימים. לאחר שתרמה רבות להתפתחות המטאל בשנות השמונים, הרחיבה הלהקה את קהל היעד שלה בתחילת שנות התשעים על ידי מיתון משמעותי של הסגנון. היא היוותה את הדוגמה הבולטת ביותר ללהקת מטאל מצליחה, אך הואשמה במקביל בהתמסחרות על ידי מעריציה הוותיקים שלא הסתגלו לשינויי הגישה המוזיקלית. מעריצים אלה טוענים שמטאליקה נטשה את שורשי הת'ראש מטאל שלה.

מטאליקה נוסדה באוקטובר 1981 בלוס אנג'לס, קליפורניה על ידי המתופף לארס אולריך והגיטריסט והזמר ג'יימס הטפילד. כשמלאו למתופף לארס אולריך 17 שנים, היגרו הוא ומשפחתו מדנמרק ללוס אנג'לס שבארצות הברית. אולריך, שהתמקד כל ילדותו בטניס, הכיר בשנות העשרה שלו מספר להקות הבי מטאל מבריטניה, והחל לזנוח את הטניס לטובת תחביבו החדש (שהפך למאוחר יותר לאובססיה), מוזיקה, ובעיקר הבי מטאל. לארס החליט שהוא רוצה לתופף בלהקת הבי מטאל, פרסם מודעה בעיתון וכך הכיר את הגיטריסט והזמר, ג'יימס הטפילד. השניים החליטו להקים להקת מחתרת, שתנגן בסגנון שונה מכפי שהיה נהוג עד אז. השניים אימצו סגנון אגרסיבי, מהיר, מלוכלך ונטול כל פוזה של מראה חיצוני (דבר שהיה נפוץ בשנות ה-80). הצמד צירף ללהקה את הגיטריסט דייב מאסטיין והבסיסט רון מק'גובני, והלהקה החלה להופיע באזור לוס אנג'לס. הגיטריסט דייב מאסטיין פוטר מהלהקה על ידי הגיטריסט השני, ג'יימס הטפילד, עוד לפני צאת האלבום הראשון. זה קרה לאחר שמאסטיין הגיע מסומם לחזרות ובעט בכלבתו של הטפילד. כמו כן, כשמאסטיין היה משתכר יחד עם שאר חברי הלהקה, הוא היה הופך פעמים רבות לאדם אלים במיוחד, דבר שלא מצא חן בעיני הלהקה.
הגיטריסט דייב מאסטיין פוטר מהלהקה על ידי הגיטריסט השני, ג'יימס הטפילד, עוד לפני צאת האלבום הראשון. זה קרה לאחר שמאסטיין הגיע מסומם לחזרות ובעט בכלבתו של הטפילד. כמו כן, כשמאסטיין היה משתכר יחד עם שאר חברי הלהקה, הוא היה הופך פעמים רבות לאדם אלים במיוחד, דבר שלא מצא חן בעיני הלהקה.
את מקומו של מאסטיין תפס הגיטריסט קירק האמט, אשר לימים נודע כווירטואוז בעל יכולות מרשימות מבחינת טכניקה ומהירות. מאסטיין, לעומת זאת, התפרסם לימים כמקימה וכסולנה של להקת המטאל האמריקאית המצליחה מגאדת', הנחשבת בעיני רבים למתחרה של מטאליקה, הן מבחינה אמנותית (בשל הדמיון בסגנון המוזיקלי) והן מבחינה אישית (בשל היריבות בין הטפילד למאסטיין).
מטאליקה הוציאה מספר אלבומים:
Kill 'Em All
Ride the Lightning
Master of Puppets

האלבום "Master of Puppets" זכה להצלחה מסחררת, ובאותה שנה יצאה הלהקה לסיבוב הופעות. דווקא בשיא ההצלחה, פקדה את הלהקה טרגדיה. במהלך סיבוב ההופעות, כששהתה הלהקה בשבדיה, אוטובוס הלהקה החליק והתהפך, כאשר חברי הלהקה נמצאים בתוכו. הבסיסט קליף בארטון, שישן באותו הזמן, נזרק מחלון האוטובוס, שנחת עליו. הוא ככל הנראה נהרג בשלב זה אך לא ניתן לדעת זאת בוודאות מכיוון שכאשר ניסו למשוך את האוטובוס, כבל הגרירה נקרע והאוטובוס נחת עליו שנית. התמונות של רגליו של קליף ברטון רדפו את חברי הלהקה לעד והותירו בהם צלקות נפשיות. שאר חברי הלהקה לא נפגעו בתאונה. בערב הקודם לאסון החליף בארטון את מיטתו עם הגיטריסט, קירק האמט, בעקבות התערבות במשחק קלפים וכך למעשה ניצלו חייו של האמט וקופחו חייו של בארטון. במהלך ההלוויה הושמעה היצירה האינסטרומנטאלית Orion, בה נטל בארטון חלק מרכזי. נסיבות התאונה העסיקו רבות את הלהקה ואת מעריציה, אך למרות זאת לא מצאו את סיבת התאונה. חברי הלהקה האשימו את נהג האוטובוס, בכך שנהג תחת השפעת אלכוהול , והוא מצידו הכחיש, והאשים את הכביש הקפוא והחלק עקב מזג האוויר החורפי. חברי הלהקה, אשר אהבו מאוד את בארטון בתור חבר אישי, ולא רק בתור שותף לעבודה, היו באבל כבד. למרות הכל, הם החליטו שלא לפרק את הלהקה, וחיפשו מחליף לחברם המנוח. אחרי שבחנו מועמדים רבים, צורף ללהקה הבסיסט ג'ייסון ניוסטד, שהיה מעריץ של מטאליקה וחבר בלהקת הת'ראש מטאל פלוטסם אנד ג'טסם
אחרי זה הלקה הוציאה מספר אלבומים
...And Justice for All
The Black Album
load
Reload
Garage Inc.
S&M
St. Anger

בשנות התשעים חלה תפנית חדה בסגנונה ובתדמיתה של מטאליקה. אם בשנות השמונים מטאליקה הייתה להקה כבדה וקיצונית הן מבחינת המוזיקה והן מבחינת הליריקה, הרי שבשנות התשעים מיתנה הלהקה את סגנונה באופן משמעותי. יש אשר יאמרו כי חברי הלהקה עשו זאת מטעמי מסחור, בעוד אחרים טוענים כי חברי הלהקה פשוט התפתחו מוזיקלית ונפתחו לכיוונים אחרים. "ההתמסחרות" באה לידי ביטוי לא רק במוזיקה עצמה, אלא גם בהופעותיה התכופות של הלהקה בערוץ הפופ MTV, אשר מעצם הגדרתו דורש מהאומנים סגנון קליט ו"פופוליסטי". בעקבות השינוי הגדול זכתה אמנם הלהקה לחשיפה בקרב הקהל הרחב, ובמיוחד השיר האקוסטי Nothing Else Matters חדר ללבבות הקהל; אך בסופו של דבר, הלהקה הפסידה קהל, היקף מכירותיה ירד, וכן גם ההערכה בקרב קהל המטאל. למעשה, סלידת קהל המעריצים מ-Load ו-ReLoad הגיעה לידי כך, שבסוף העשור מטאליקה נמנעה לחלוטין מלנגן שירים משני אלבומים אלה בהופעות, אך גם העובדה כי בהופעות הלהקה הקפידה לנגן רק את היצירות הישנות והאהובות לא עזרה למטאליקה להתאושש מהנפילה, והפופולריות שלה הגיעה לשפל בסוף העשור.