מטרות היחידה
· להכיר את עקרונות העברת המידע באינטרנט.
· להכיר את המושגים הבסיסיים של תכנות תסריטים
· להכיר את המושגים הבסיסיים של תכנות מונחה עצמים
· להכיר את המושגים הבסיסיים של ASP
· להכיר את המושגים הבסיסיים של תכנות בצד השרת ובצד הלקוח
· לאפשר לתלמידים ליצור אתרים אינטראקטיביים מבוססי תסריטים בסיסיים.
סביבת העבודה
כל תלמיד יכין תיק עבודות (שיכלול גם תקליטון) ובו יהיו מגוון התרגילים שביצע במהלך הלימודים. את כתיבת התסריטים יכולים התלמידים לבצע באמצעות אחד מעורכי HTML המקצועיים או להשתמש בעורך טקסט פשוט.
בסיום היחידה יכין התלמיד עבודה מסכמת שתכלול אתר אינטראקטיבי הכולל שימוש במאגר מידע, מילוי טפסים וניתוחם.
התוכנה PWS, תשמש את התלמידים להכיר את סביבת ASP והגלישה תתבצע בתוך המחשב לכתובת 127.0.0.1.
התלמידים יכולים להשתמש ב- ODBC לכל יישום של מבנה נתונים ושפת SQL.
במקביל להוראה הפרונטלית ולהוראת תכנות מונחה עצמים ב- JavaScript, יבצעו התלמידים תרגילים הקשורים לנושאים העיוניים.
פרקי הלימוד
פרק 1 – מבוא ו- HTML
פרק 2 – תכנות בסביבת JavaScript
פרק 3 – עקרונות ASP ו- Visual BasicScript
פרק 4 – משימה מסכמת
פרק 1 – מבוא כללי ומבוא ל- Html
מטרות הפרק
· להציג את תהליך הגלישה באינטרנט והצורך בתגיות ב- HTML.
· להציג מבנה דף HTML
· להציג את הקישוריות ב- HTML
· להקנות את השימוש בתגיות בסיסות, טפסים ומסגרות
פרק 2– יסודות תכנות בסביבת JavaScript
מטרות הפרק
· להציג את עקרונות השפה והתחביר הבסיסי
· ליצור ולהשתמש בפונקציות
· לבנות דפי אינטרנט מבוססים על שפת JavaScript
פרק 3– עקרונות ASP ו- Visual BasicScript
מטרות הפרק
· להציג את טכנולוגית ה- ASP.
· להציג אובייקטים בסיסיים ב- ASP
· להציג את העבודה עם מסדי נתונים במודל ADO
פרק 4– משימה מסכמת
מטרות הפרק
· להציג את עקרונות השפה והתחביר הבסיסי
· ליצור ולהשתמש בפונקציות
· לבנות דפי אינטרנט מבוססים על שפת JavaScript ו- ASP
כל תלמיד יכין עבודה מסכמת שתכיל אתר אינטראקטיבי. הקריטריונים להכנת העבודה:
1. שימוש ב- ASP ובמאגר מידע
2. שימוש בעצמים ובשפת JavaScript
3. מוצגות ואסתטיות של האתר
4. מקוריות
5. מורכבות הפיתוח
יסודות מדעי המחשב 1 (כיתה י')
מטרות היחידה
· להקנות מושגי יסוד ועקרונות שעליהם מושתת תחום מדעי המחשב.
· ללמוד את המושגים, הבעיה האלגוריתמית והאלגוריתם.
· ליישם את המושג 'אלגוריתם' על ידי כתיבת תכניות בשפת תכנות עילית והרצתן על מחשב.
· בסיס להמשך לימוד מדעי המחשב בבית הספר התיכון.
סביבת העבודה : נבחרה שפת C# כסביבת העבודה להמחשת העקרונות העיוניים של היחידה.
פרקי הלימוד
פרק 1 - מבוא
פרק 2 - מודל חישוב בסיסי
פרק 3 - מבוא לפיתוח אלגוריתמים
פרק 4 - ביצוע מותנה
פרק 5 - נכונות של אלגוריתמים
פרק 6 - ביצוע חוזר
פרק 7 - יעילות של אלגוריתמים
פרק 8 - שילוב והרכבה של מבני בקרה
פרק 9 - תת-משימות: פונקציות
פרק 10 - מבוא למערך חד - מממדי
יסודות מדעי המחשב 2 (יחידה2+3) כיתה יא'
מטרות היחידה
· להעמיק ולהרחיב את החומר שנלמד ב"יסודות מדעי המחשב 1".
· להוסיף כלים לפיתוח ולמימוש אלגוריתמים, למשל פרוצדורות, רקורסיה ומערכים רב-ממדיים.
· להעמיק את הדיון בנושאי נכונות ויעילות.
· להציג אלגוריתמים לבעיות חשובות
פרקי הלימוד
פרק 1 - פיתוח אלגוריתמים
פרק 2 - פרוצדורות
פרק 3 - תווים, מחרוזות ופעולות עליהן
פרק 4 - בעיות אלגוריתמיות מתקדמות
פרק 5 - יעילות ונכונות של אלגוריתמים
פרק 6 – טיפוסים ומבוא למבני-נתונים
פרק 7 – יחידת ספריה
עיצוב תכנה (יחידה 4) כיתה יב'
מטרות היחידה
· להקנות את עיקרי הגישה המערכתית.
· לפתח את החשיבה המופשטת על ידי היכולת להגדיר כלים מורכבים מאלו הבסיסיים הניתנים על ידי שפת התכנות, במיוחד על ידי הגדרת טיפוסי נתונים מופשטים.
· להכיר טיפוסי נתונים מופשטים ידועים (כגון: רשימה, מחסנית, תור, עץ בינרי) ושימוש בהם לפתרון בעיות נתונות.
· להגדיר טיפוסי נתונים מופשטים חדשים ומימושם.
· להקנות יכולת לנתח את יעילותם של אלגוריתמים ואת התכניות המממשות אותם.
· להקנות יכולת לבחור טיפוסי נתונים המתאימים למימוש פתרון לבעיה, להגדיר את הטיפוסים, להעמידם לרשות המשתמש על ידי כתיבת ממשקים מתאימים ומימושם בשפת התכנות הנלמדת.
סביבת העבודה : נבחרה שפת פסקל כסביבת העבודה להמחשת העקרונות העיוניים של היחידה.
פרקי הלימוד
פרק 1 – מבוא ורקורסיה
פרק 2 - יחידת ספרייה - חזרה
פרק 3 - טיפוסי נתונים
פרק 4 - מחסנית
פרק 5 - יעילות
פרק 6 - רשימה
פרק 7 - עץ בינרי
פרק 8 – שילוב והרכבה של מבני נתונים מופשטים – תרגיל מסכם.
מודלים חישוביים (יחידה 5) כיתה יב'
מטרת היחידה
· לערוך היכרות עם תחום תאורטי של מדעי המחשב, המתאר מכונות חישוב באמצעות כמה מודלים ומנתח את כוחם ותכונותיהם של מודלים אלה.
פרקי הלימוד
פרק 1 - תיאור מערכות ופתרון חידות
פרק 2 - אוטומט סופי דטרמיניסטי
פרק 3 - מילים ושפות פורמליות
פרק 4 - מודלים נוספים של אוטומט סופי
פרק 5 - אוטומט המחסנית
פרק 6 - כוחו ומגבלותיו של מודל אוטומט המחסנית
פרק 7 - מכונת טיורינג