יכול להיות שרבים מכם מאמינים שהמטוסים הראשונים שומשו |
באמת למסחר ותחבורה אך זה אינו המקרה. למען האמת |
שימושו הראשון של כלי התעופה הזה היה מיד במלחמת העולם |
הראשונה... |
על המטוסים התלת כנפיים והלא יציבים הללו הורכבו מקלעים |
אוטומטיים מהם יכלו הטייסים ליירט חיילים של האויב. וכן |
לרגל מגבוה על שטחים קריטיים מבלי להיות מובחנים. |
במהלך מלחמה זו גם שידרגו את המטוסים הללו באופן בו יוכלו |
לשאת מספר פצצות קטן כדי לגרום נזק יותר משמעותי. חשוב |
לציין כי המטוסים האלו היו מאד ניסיוניים באותה תקופה - |
יותר הטייסים נהרגו בתאונות המראה ונחיתה מאשר בקרב עצמו. |
אך למרות זאת שרי הצבא ברחבי העולם כבר ראו את הפוטנציאל |
הרחב של הכלים האלו בתחום המלחמתי, וכניסתם הייתה בלתי |
נמנעת. |
עד מלחמת העולם השניה - בה כבר התבססה התעופה והתעשייה |
שלה החלו לפתח מטוסים חזקים יותר, יציבים יותר ומתוחכמים יותר |
וגם דבר קטן ומאד מועיל שנקרא מצנח... |
|
המטוסים האלו היו מאופיינים במוטת כנפיים יחידה, גוף שכולו |
מתכת, ותא הטייס נכנס למעיין חופת זכוכית. בנוסף על כך גם |
המטוסים הקלים יכלו לשאת פצצות, כלי הנשק היו מותאמים למטוס |
עצמו והחלו להופיע עזרים שונים כמו מצפנים מכלי קשר שגם נכנסו |
לשימוש. |
תקופה זו גם מאופיינת במספר "אגדות"... בינהם הספיטפייר |
(SPITFIRE) הבריטי שהיה אחד המטוסים החזקים |
והמהירים ביותר וכן המוסטנג (P51-MUSTANG) |
האמריקאי שהיה המטוס המוביל במלחמה מבחינת הפיתוח. |
כיום אנו נמצאים בתקופה הנקראת "עידן הסילון" - כידוע |
כל המטוסים כיום הפסיקו לנוע על מדחף ועברו למנועי סילון |
חזקים ויציבים. בתחום זה התפתחו הרבה מאד מטוסים במטרה |
להפוך למטוס המוביל של המאה ה-20 (בסופן של דבר זכה |
ה-F15) וכן התחום האלקרוני האווירי התפתח באופן מרשים |
מאז - טילים מתבייתים רגישים לחום, רדארים, מפות לווין |
לוחמה אלקטרונית וכו' הם רק מעט מהדברים שניתן למצוא בתוך |
תא טייס ממוצע. |
כיום גם נותנים דגש על ריגול - ישראל היא בין המובילות בתחום |
זה (ייצור מטוסים זעירים ללא טייס) כאשר המטרה היא מהיר, |
מועיל וקטן. |
אחרי שסיכמנו את העבר ודיברנו על ההווה כדאי רק להגיד שבעתיד |
גבר יש תקוות מאד בהירות בנושא זה - מטוסים חמקנים ללא טייס |
למטרות מלחמה, מטוסים מהירים יותר, בעלי יותר אפשרויות |
ועוד הרבה יותר... |
חזרה |