השביטים


לא לעיתים מזומנות קורה לו לאדם שבתקופת חייו גדל אוצר הידע האנושי בתחומים מדעיים רבים בקצב מדהים כפי שקורה הדבר בימינו. בין כל תחומי ההתמחות המדעית זוכה האסטרונומיה לנתח מכובד בהיותה, כפי שכינה זאת ג'רלד ק. אוניל (O'Neil .K .G) "הגבול האחרון".
בתחום חקר כוכבי הלכת זכינו בסוף שנות השבעים ובתחילת שנות השמונים להיכרויות מרתקות עם הגדולים בכוכבי הלכת - צדק ושבתאי, ועם הקרובים אלינו - מאדים ונוגה.

והנה, דף חדש נוסף במסכת התגליות של השנים האחרונות עומד להפתח השנה ובשנה הקרובה. על - אף הידע העצום ההולך ונאגר, ועל-אף הכלים המתוחכמים בהם אנו משתמשים על - מנת שנכיר את הסביבה הקרובה לנו בה
אנו חיים - תחומי מערכת השמש - ישנם גופים מסויימים אשר על תכונותיהם אנו יודעים מעט יחסית עד עצם היום הזה - כוונתנו לשביטים.

יתרה מזאת, הדגם הפיסיקלי המסביר את טיבו ואת אופיו הכימי של השביט, ואשר יתואר בהרחבה בהמשך, נוסח באופן פורמלי אך בתחילת שנות החמישים של המאה הזו.
מדוע זה כך, ובכלל - מהם אותם גופים מסתוריים, המכונים שביטים? מנין הם באים? ממה הם מורכבים? מאמר זה ינסה להאיר מעט את הנושא בעזרת הידע העדכני ביותר הקיים כיום. בסוף המאמר הבאנו רשימה של מונחים עם הסבריהם לנוחות אלה מבין הקוראים שאינם מכירים את המושגים המקובלים בתחום מדעי זה.

חזרה