השביט של הליי


אדמונד הליי (Edmund Halley) האסטרונום המלכותי הבריטי שחי בשנים 1656-1742 ולא גילה את השביט הנקרא על שמו (ראה "כיצד קוראים לשביט שם?" במסגרת).
הוא זכה לתהילה כאשר הוכיח בעזרת חוקי ניוטון - בן דורו - כי השביטים שנראו בשנים 1531, 1607, ו- 1682 הם למעשה שביט אחד, השב במחזוריות קבועה. הוא אף ניבא את מועד שובו הנוסף של השביט. לרוע מזלו הוא כבר לא היה בין החיים כשתחזיתו התגשמה.

ככל הידוע השביט של הליי הוא השביט הקדום ביותר שלגביו ישנן עדויות הסטוריות. עקב גודלו היחסי ומסלולו הוא מפתח תופעות הילה וזנב מרשימות במיוחד. העדות העתיקה ביותר המצויה בידינו היא של תוכנים סיניים משנת 256 לפני הספירה. מאז מופיע דיווח על הופעת השביט כמעט מדי מחזור.

אסונות רבים שפקדו את המין האנושי נקשרו בהופעת השביט, בינהם חורבן ירושלים. אז נראה השביט מעליה שנה קודם, לפי יוספום פלוויוס (שנת 64 אחר הספירה).
בהופעתו הקודמת כשנראה מעל רומא (12 לפני הספירה) "חזה" את מותו של אנריפס. בשנת 1910 עמד כדור הארץ לחלוף בקצה זנב השביט, והידיעה ברמה לבהלה רבתי, למרות שהאסטרונומים הבהירו שאין כל סכנה (עקב צפיפותו הנמוכה של הזנב). לאמיתו של דבר אכן עבר כדור הארץ בשולי הזנב, וגם זאת יממה קודם למועד שצפו.

הופעתו הקרובה של השביט תספק למדענים הזדמנות יוצאת מנדר הרניל להבנת המנגנונים הפועלים בשביטים. הדבר ייעשה על-ידי תצפיות קרקע מתאימות, ועל-ידי לווינים שיחלפו סמוך לגרעין השביט (ראה "lHW" במסגרת). התוכנית הנועזת ביותר, זו של ארה"ב, בוטלה מחוסר תקציב.
במסגרתה היה אמור לווין להגיע לגרעין השביט, תוך שהוא דוגם את הרכב ההילה עד לשלב הכחדתו. החללית המורכבת ביותר מבין אלו שנשלחו (אירופאית, שתי רוסיות, שתי יפניות) בתקופה הקרובה ויעסקו במיוחד בשביט, תהיה האירופאית. חללית זו מכונה ג'יוטו ,(Giotto) על שמו של הצייר האיטלקי ג'יוטו די-בונדונה (Giotti di Bondone) מאבות הציור המודרני. הוא צייר בשנת 1304 את השביט בדיוק מדהים באחד מתרשימיו. חללית זו תחלוף במרחק של כ- 1000 ק"מ מגרעין השביט.

לנו ישחק המזל פחות. הופעתו הקרובה של השביט תהיה בין הפחות מוצלחות מבחינת היחס הגיאומטרי שבין השביט, השמש וכדור הארץ. לכן השביט יראה חוור יחסית, בשמיים הדרומיים של כדור הארץ, ובמירבו יפתח זנב שלא יעלה על 25° – 30°. השביט עבר בפריהליון ב- 9.2.86. בטבלה מס' 1 מובאים פרטים הידועים היום על השביט.

ואולי הסיבה האמיתית לייחודו של שביט זה היא העובדה שמחזורו הוא כמשך חייו של האדם. מכאן שלרבים ישנה הזדמנות אחת בחייהם לחזות בפלא שמיימי זה...

חזרה