דף הבית | ביקורות | אגף ניהול | רשימת התפוצה - הצטרפות  

שונים - משירי מתי כספי

כותב : עמית צור   מתאריך :27/04/2003


********************************************************

משירי מתי כספי

"משירי מתי כספי" הוא אוסף חדש מבית "פונוקול" של מיטב השירים שהלחין מתי כספי במהלך השנים. זהו האוסף השני בסדרה, לאחר שבשנת 95` יצא האוסף "משירי שלום חנוך". לפני מספר חודשים, בביקורת על אלבום האוסף של שירי מאיר גולדברג, כתבתי שבדרך כלל אני מתרחק מאוספים כמו מאש, מהסיבה הפשוטה שלדעתי מי שבאמת אוהב את האומן לא ייסתפק רק בלהיטים הגדולים, אלא יירצה לשמוע את כל האלבומים במלואם. אבל כמו במקרה של האוסף של מאיר גולדברג, גם כאן היחס שלי הוא אמבליוונטי. אמבליוונטי כי מצד אחד זה עדיין אוסף, אבל מצד שני זהו אוסף של מלחין ולא של מבצע (למרות שהוא גם מבצע, אך האוסף הזה בא לסכם את הקריירה שלו כמלחין). אני בטוח שלא כל מעריציו של מתי כספי מחזיקים בביתם את כל האלבומים בהם מופיעים שירים שכתב עבור אחרים, ולכן זוהי הזדמנות נהדרת עבורם.

אז כן, הרעיון באמת מוצלח, ומתי כספי הוא באמת אחד המלחינים הגדולים במוזיקה הישראלית בכל הזמנים, אבל העריכה של האוסף מעט בעייתית בעיניי. נראה כאילו עורכי האוסף חילקו אותו לשני חלקים - שירים 1 עד 10 הם הלהיטים הגדולים, שרובם הגדול נחשבים כקלאסיקות אמיתיות ומושמעים עד היום בתחנות הרדיו השונות - "כשאלוהים אמר בפעם הראשונה" בביצועו של כספי עצמו, "לקחת את ידי בידך" בביצוע יהודית רביץ", "זה מכבר" בביצועו של אושיק לוי, שלעניות דעתי גרסאת הכיסוי שהקליט אסף אמדורסקי לשיר הזה במסגרת פרוייקט "עבודה עברית" מוצלחת לא פחות, "ברית עולם" בביצועו של בועז שרעבי, "סיבה טובה" בביצוע אריק סיני, "פנקס הקטן" בביצועו של ששי קשת ועוד...

החלק השני, שירים 11 עד 18, מכיל שירים שכבודו של כל אחד מהם במקומו מונח, אך רובם אינם באותה רמה של עשרת הראשונים. עם כל הכבוד ל"דזדמונה" בביצועו של גדי בן-עמי, או ל"חלומות שמורים" בביצועו של יזהר כהן, אני לא חושב שיש מה להשוות בינם לבין שירים כ"פנקס הקטן", "סיבה טובה" ו"ברית עולם" שמופיעים בחלקו הראשון של האוסף, ולכן מתקבלת התחושה שכל רגעי השיא של האוסף הזה נמצאים אי שם במהלך עשרת השירים הראשונים.

אבל, כאמור, האוסף הזה הוא הזדמנות נהדרת לכל אוהדיו ואוהביו של כספי להשיג על גבי דיסק אחד את מיטב השירים שהוא הלחין עבור אומנים אחרים, והטענה היחידה שיש לי היא לא על בחירת השירים, שכן היא מוצלחת מאוד, אלא על סדרם. למי שמתכוון לרכוש אותו, הייתי ממליץ להאזין לו כשהקומפקט דיסק במצב Random.

********************************************************


ביקורות ראשי


 
© Designed By Gal Orian