image/logo.png
היום השביעי למסע - 2.4.03

2.4.03 - אלה רוזן

אנחנו נוסעים ברחבי פולין. מביטים דרך החלון אל הדרך ולעיננו מתגלה ארץ אפורה וקודרת, מלאה עיירות וכפרים ישנים, שהתושבים בה גרים בבתים ישנים. בתי עץ עם גגות רעועים ובתי שימוש שנמצאים מחוץ לבית. בחוץ מסתובבות להן תרנגולות והחקלאים חורשים את שדותיהם עם סוסים ומחרשות כמו פעם, והתמונה שמצטיירת מול העיניים מזכירה לנו את הימים שלפני המלחמה. לאורך כל הדרך מלווים אותנו יערות, מלאי עצים גבוהים ורזים, עומדים עירומים בצבע אפור בהיר. נהר הויסלה שחוצה את פולין נקלע בדרכנו פעמים רבות. נהר יפה ורחב ידיים שזורם עמנו לאורך הדרכים, ומלווה אותנו במסע של היסטוריה יהודית. פולין כולה אפורה ודיכאונית, הדשא בה עדיין קפוא ושחור בגלל השלגים של עונת החורף. אנחנו נוסעים לאורכה של ארץ מלאה היסטוריה של גטאות, מחנות השמדה ומוות, בכל עיירה יש בית קברות יהודי, זכר לקהילה היהודית שהיתה קיימת פעם – ונעלמה. לחיים שלמים של מסורת, תורה וכבוד שהיו – ואינם עוד.

כל תמונה מעלה צמרמורת וכל סיפור גורם לדמעה לנצנץ בזוית העין. כל אחד מאיתנו חווה את ה"לבד" ואת ה"ביחד", תחושה של גאווה חוצבת לבבות בשירת 'התקווה' ובהנפת הדגל.

אנחנו מתגעגעים לכולכם וחושבים עליכם.

המשלחת לפולין.



2.4.03 – דור כהן

מחשבות בעקבות עלילת הדם בכנסיה בסאנדומייש
כשנוסעים בפולין כל כמה ק"מ רואים פסל של מריה. נהייתה סופרסטארית בינלאומית זאת. היהדות אוסרת על עשיית כל פסל וכל תמונה. איסור זה נובע מהרצון להתבדל מהעמים עובדי האלילים. הנצרות לא אימצה את האיסור הזה ולא הפכה לפגאנית. אפשר לראות הרבה מוטיבים פגאניים בנצרות, אבל היא עדיין מאמינה באל אחד, אותו אל של היהודים. אז ממה נובעת האנטישמיות? למה אסור לי ללבוש חולצה בעברית בפולין?

מכל דת יוצאים הזרמים שלה, ובין הזרמים גם יש מלחמות. קתולים ופרוטסטנטים, סונים ושיעים, חרדים וחילוניים. למה אי אפשר פשוט לחיות בשלום, כבני אדם ולא כחלק מקבוצה? כמה עוד יהרגו על רקע דת? כמה עוד ימותו כי אמא שלהם נולדה לאמא יהודיה? כמה שנים ישנאו את הגרמנים? עוד כמה שנים הפלסטינים יחיו תחת כיבוש ויחונכו לשנוא את ישראל?

בלי הדת לא היו פיגועים. בלי הדת לא היו מלחמות תרבות. בלי הדת לא היתה יהדות.


אודות  |   שאלות נפוצות  |   מפת האתר  |   אדמין  |   צור קשר

כל הזכויות שמורות קרית חינוך תרבות וספורט "דרור" 2006©