image/logo.png
היום השישי - 13.3.02 - קראקוב

קראקוב

עיר בדרום פולין אשר ראשוני מתיישביה היהודים הגיעו מגרמניה באמצע המאה ה- 13.

הצלחתם של היהודים עוררה קנאה והעלתה את חמתם של תושבי האזור. עקב כך הוטלו על יהודי האזור הגבלות שונות בתחום העיסוק, ההשכלה והמגורים. בסוף המאה ה- 15 גורשו היהודים מקראקוב אל קזימיר אשר הייתה כבר קהילה מבוססת עם בית-כנסת מפואר.

בסוף המאה ה- 18 ניכרה השפעה חזקה של זרם החסידות בקהילה. בד-בבד עם זאת התפתחו גם חיי תרבות ענפים בקרב היהודים כשהאישים הבולטים באותה תקופה היו הצייר מאוריציו גוטליב, הרופא פיליפ אייזנברג ועוד. האגודה הראשונה של "חובבי-ציון" נוסדה בקראקוב כשאלה סייעו להתיישבות היהודית באר-ישראל. ערב מלחמת העולם השנייה ישבו בקראקוב כ- 60,000 יהודים. הרדיפות החלו עם כניסת הגרמנים בספטמבר 1939, כשבתחילת דצמבר כבר נערכה האקציה הראשונה. בהמשך נצטוו היהודים לעזוב את העיר כשביוני 1942 נשלחו למחנה בלז'ץ רבים מיהודי

העיר כשהמשלוח האחרון היה לאושוויץ, ב-מרץ 1943. את יושבי מחנה העבודה העבירו לפלאשוב. בקראקוב התארגנו היהודים במסגרת המחתרת היהודית א.י.ל. ועמדו בקשרים עם הנהגת גטו וארשה. לאחר השמדת גטו קראקוב פעלו אנשי הארגון גם במחנה העבודה פלאשוב. מעטים מיהודי קראקוב נותרו לאחר המלחמה. בית הכנסת הוותיק ביותר הפך למוזיאון יהודי.



הרובע היהודי

הרובע היהודי נמצא בעיר העתיקה כשהאתרים בו קיימים ושמורים. הרובע היהודי נקרא קאז'ימיש. ברובע זה שלושה בתי כנסת: האלטע-שול, בית הכנסת העתיק ביותר בפולין אשר הוקם בראשית המאה ה- 14, בית הכנסת של הרמ"א אשר הוקם ב- 1553 ונמצא ליד בית הקברות העתיק של קראקוב ובית הכנסת השלישי, הטמפל, שהינו חדש ונחנך ב- 1960.


אודות  |   שאלות נפוצות  |   מפת האתר  |   אדמין  |   צור קשר

כל הזכויות שמורות קרית חינוך תרבות וספורט "דרור" 2006©