היום הראשון למסע - יום שלישי, 27.3.01

סיכום היום הראשון למסע

2001 היום הראשון במסע לפולין של שכבת יא;
יצאנו מבית הספר בשעה 1.30 בלילה לכיוון שדה התעופה. הגענו לטרוף של בדוק בטחוני שהסתיים עבור חלק מאתנו לאחר כשלוש שעות. הטיסה עברה בנעימים אולם, "נתקענו" מטעמים בירוקרטיים בשדה התעופה בורשה ויצאנו לדרך באיחור של שעתיים. קור מקפיא קידם את פנינו עם היציאה לרחובות ורשה. 3- מעלות צלזיוס הן חוויה חדשה בעבור רובנו. חווינו חוויה מסעירה תוך סיור מרתק, שערך שעתיים, ביינות עשרות אלפי המצבות של בית הקברות היהודי העתיק ( בין השאר עצרנו ושוחחנו על עוצמתה ורבגוונתה של האוכלוסיה היהודית בתחילת המאה העשרים לצד קבריהם של י.ל.פרץ, קורצאק, זמנהוף ועוד. לאחר מכן ביקרנו בבית היתומים של יאנוש קורצ'ק שעדין עומד על תלו ומשמש מחסה לילדים פולנים. בחצר בית היתומים קיימנו טקס לציון פועלו וזכרו של קורצאק. הספקנו להכנס גם אל בית הכנסת היהודי היחיד ששרד את מלחמת העולם השנייה כיוון ששימש את הגרמנים כאורווה.
המלון שחיכה לנו קידם את פנינו בתנאים טובים מאוד ונראה שמובטח לנו מסע מרתק. מצורפות תמונות המסכמות את היום הראשון.
נמשיך ונעדכן מחר

איפה היינו...

בית העלמין בוורשה
בית העלמין נוסד ב- 1806 ומשמש מקום קבורה ליהודי וארשה עד היום.
בתקופת השואה היה בית העלמין מחוץ לתחום הגטו. היה צורך באישור מיוחד על-מנת להגיע לשם. עם הזמן, ככל שהלכו והתרבו מספר המתים, נפסקו ההלוויות והקבורה בבית העלמין, והחלו לקבור בקברי אחים גדולים אשר נחפרו בבית העלמין ובסמוך לו. מימין לכניסה, מחוץ לשטח בית הקברות נמצאת אנדרטה לזכרם של יאנוש קורצ'אק וילדיו.

הפאבייק
בית הסוהר המרכזי של הגטו (ששימש כבית סוהר פולני עוד לפני המלחמה), מוקם ברחוב דז'לנא 28. אליו הובאו לחקירות בני הערובה, מבריחים ואנשים שונים. במרתפיו היו מענים את האסירים, לעתים עד מוות. הפאבייק היה חרדת כל יושבי הגטו. כיום הבניין עצמו לא קיים. במרתפי העינויים נמצאת תצוגה על הפאבייק וכל מה שנותר מן הבניין הוא חלק משער הכניסה לחצר בית הכלא.

בית יאנוש קורצ'אק
בית היתומים היהודי ב"נאש-דום" עומד על תילו ומשמש גם כיום בית לילדים חסרי אמצעים. הבית נמצא ברחוב קרוכמלנה 92 דאז, היום ברחוב יאקטורובסקה 6. בחזית הבית אנדרטה לזכרו של יאנוש קורצ'ק ואבן זיכרון לפיוטר זלבסקי שהיה עובד בית היתומים שהתעקש ללכת יחד עם קורצ'אק וילדיו לגטו ועל כך נענש קשות בידי הגרמנים. בית היתומים נבנה ב- 1912 ונוהל על-פי דרכו המיוחדת של יאנוש קורצ'אק. הוא האמין כי יש להתייחס בכבוד לילד ולהתחשב בדעתו. בתקופת הכיבוש הנאצי נותר הבניין מחוץ לגבולות הגטו ולכן הועברו הילדים לרחוב כלודנה, אח"כ לרחוב שליסקה ולבסוף לרחוב סיננה. מכאן הוצאו הילדים והצוות, ב- 5 באגוסט 1942 לאומשלגפלאץ, ולהשמדה בטרבלינקה.

בית הכנסת נוז'יק
הוקם ב- 1899. זהו אחד מחמשת בתי הכנסת הגדולים בווארשה במאה ה - 20. ייחודו, בהיותו אבן פינה בתולדות הנגינה היהודית הדתית וזימרת בית הכנסת. בית הכנסת נחרב בזמן השואה ושוקם בכספים יהודיים ובעידוד ממשלת פולין. ההוא נחנך ב- 1983 ומשמש כיום כבית הכנסת המרכזי.